Rok szkolny 2022/2023
Jak nie czytam, jak czytam !
To hasło już od kilku lat pojawia się w naszej szkole przypominając, że 7 czerwca bierzemy udział w akcji, której głównym organizatorem jest redakcja miesięcznika Biblioteka w Szkole, a organizatorami lokalnymi - ponad 2 tysiące bibliotek wszystkich typów. Głównym celem akcji jest budowa pozytywnego wizerunku czytania. Sprawienie, by książka nie kojarzyła się młodym ludziom z obowiązkową lekturą, lecz z czymś przyjemnym, ze spokojem, z wolnym czasem i rozrywką.
Ogólnopolska Akcja Masowego Czytania „ Jak nie czytam, jak czytam”, w naszej szkole miała urozmaicony przebieg. Rozpoczęła się 6 czerwca kameralnym spotkaniem w bibliotece szkolnej uczniów, rodziców i nauczycieli. Przy ciastku, na wygodnych kanapach, miłośnicy książek mieli okazję podzielić się swoimi preferencjami czytelniczymi. W trakcie spotkania zaprezentowali swoje ulubione książki, opowiadali, która z książek pomogła im spojrzeć inaczej na otaczający świat i rozbudziła wyobraźnię jak żadna inna. Dyskusje o książkach urozmaiciły: rundka „Czytam bo… „oraz kalambury literackie.
Atmosfera spotkania i emocje, których wszyscy jego uczestnicy doświadczyli, pokazała, że warto aranżować spotkania pokoleń, a łącznikiem między nimi może być wspólna pasja, czyli czytanie.
O tym, że spotkanie było udane świadczyły nastroje wszystkich obecnych, wspólne podziękowania i uśmiechy.
Organizatorzy dziękują za udział w interesującej dyskusji: Pani wicedyrektor Elżbiecie Dybiżbańskiej, Przewodniczącemu Rady Rodziców Panu Krzysztofowi Cichoniowi, Pani Karolinie Cichoń, rodzicowi i bibliotekarce Pani Sylwii Jaguszewskiej, nauczycielce Pani Joannie Bodziachowskiej oraz uczennicom i uczniom: Wiktorii Hordet, Łucji Kujawowicz, Nadii Futyma, Hannie Świtkowskiej, Emilii Kuśnierz, Nadii Merc, Neli Fryszkowskiej, Antoninie Miszkiel, Marysi Wojcieszczyk, Dominice Walenciak,Dariuszowi Janiszewskiemu, Borysowi Czernikow, Jankowi Landowskiemu, Zakharowi Zairii.
W dniu następnym, czyli 7 czerwca, czyny udział w akcji „ Jak nie czytam, jak czytam” wzięły klasy 1-3. Młodsi uczniowie czytali wybrane przez siebie książki w plenerze: na placu zabaw, na podwórku szkolnym itp. Układały także hasła związane z czytaniem z różnych przedmiotów np. klocków, kredek czy książek.
Mamy nadzieję, że tegoroczna akcja sprawiła, że książka nie będzie się kojarzyła młodym ludziom z obowiązkową lekturą, lecz z czymś przyjemnym, ze spokojem, z wolnym czasem i rozrywką.
Tekst: Marzena Sękowska
WIZYTA PRZEDSZKOLAKÓW W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Wprowadzanie dzieci w świat literatury rozpoczyna się od wczesnych lat. Wiek przedszkolny jest doskonałym czasem na rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i promowanie czytelnictwa wśród dzieci. Dlatego nasza biblioteka systematycznie współpracuje z grupą „Sów” z „Leśnego Przedszkola Publicznego nr 6 w Policach.
Ponowne spotkanie nastąpiło z okazji świętowania Tygodnia Bibliotek. Tym razem KOT stał się okazją do promocji czytelnictwa wśród przedszkolaków. W bibliotece zorganizowano wystawę książek, których głównym bohaterem był oczywiście kot. W trakcie spotkania z najmłodszymi czytelnikami, panie bibliotekarki zaprezentowały bajki, baśnie, opowiadania i wiersze o kotach, przeczytały również fragment książki Waldemara Cichonia o kocie Cukierku. A przy okazji dzieci opowiadały w jaki sposób opiekują się swoimi kocimi pupilami. Na zakończenie spotkania, na podstawie wiersza, przedszkolaki rysowały kota.
Kotki zawsze są lubiane i najchętniej rysowane.
Głowa kotka jak kółeczko, pod nią musi być jajeczko.
Na jajeczku od połowy, trzy kreseczki jako nogi.
Pod nogami ogon piękny, podkręcony, w łuk wygięty.
Z kropek oczka, nosek mały, z dwóch haczyków uśmiech cały.
Po trzy wąsy z każdej strony, każdy lekko podkręcony.
Jeszcze uszek mu brakuje, a kot uszu potrzebuje.
Dwa trójkąty i gotowe, kot ma uszy na swej głowie.
Miau.Koty są wdzięcznym tematem wielu książek, bohaterami licznych utworów dziecięcych: wierszy, baśni, opowiadań i powieści. Literackie koty są cudowne, fantastyczne, czasami tajemnicze, niekiedy straszne, zagubione, samotne, przeżywają moc przygód. Warto poznać ich losy. A nasza szkolna biblioteka ma cały wachlarz książek o kotach i z kotem w roli głównej. Gorąco zachęcamy do ich wypożyczenia i zapoznania się z losami naszych milusińskich futrzaków.
Tekst: Marzena Sękowska
Spotkanie autorskie z Pauliną Romanowicz
9 maja, z okazji Dnia Bibliotek i Bibliotekarzy, klasy czwarte miały okazję uczestniczyć w spotkaniu autorskim z dr Pauliną Romanowicz. Spotkanie miało miejsce w Bibliotece im. Marii Skłodowskiej-Curie w Policach.
Pani Paulina Romanowicz- mieszkanka Stołczyna jest archeologiem zajmującym się epoką średniowiecza i czasami nowożytnymi, jest także autorką książki o średniowiecznych zabawach. Prowadzi blog stolczyn.com i działa w Stowarzyszeniu Przyjaciół Stołczyna FORUM.
Spotkanie było poświęcone książce "Stołczyńskie bajanie", która zawiera podania i legendy o Stołczynie.
Mówi się, że legendy kryją ziarno prawdy, jednak trudno jest czasem dociec. W tych dotyczących Stołczyna prawdę można dostrzec w nazwach geograficznych i opisach ukształtowania terenu. W książce znalazło się sześć historii legendarnych, w których widzimy Stołczyn z dworem rycerskim i wzgórzem zamkowym, z pogańskimi mieszkańcami, którzy ostatecznie przyjmują wiarę chrześcijańską i budują kościół, Spotykamy w nich rolników i rybaków, którzy stanowią podstawową grupę społeczną dla historii Stołczyna.
Czwartoklasiści z dużym zainteresowaniem słuchali odległej historii pobliskiego Stołczyna, wysłuchali także legendy, którą czytała autorka, wzięli także udział w quizie dotyczącym tej legendy.
Przy budynku głównym Biblioteki trwała akcja UWOLNIJ KSIAŻKĘ, po zakończeniu spotkania, uczniowie mieli okazję wybrać ciekawe książki dla siebie, rodzeństwa i rodziców.
Tekst: Marzena Sękowska
MIĘDZYSZKOLNY KONKURS CZYTELNICZY
DLA KLAS V-VII
Uczniowie naszej szkoły zostali zaproszeni do udziału w konkursie czytelniczym na podstawie książki pt. „Kroniki Saltamontes – Ucieczka z mroku” Moniki Marin, organizowanym przez Szkołę Podstawową w Tanowie .
Powieść jest pierwszą częścią trylogii pełnej pięknych wartości, wzruszeń i przygód. Zabiera czytelnika do świata, gdzie marzenia się spełniają, a prawdziwa przyjaźń
i miłość przetrwa największe burze. Porywa serca wielu młodych, a także starszych czytelników.
W konkursie wzięło udział 10 uczniów naszej szkoły: Melisa Chyłkowska(5A), Borys Markowski(5A), Oliwia Włoch(5A), Agata Łukaszewicz (6A), Zakhar Zaivii(6A), Tymoteusz Pankiewicz (6B), Gabor Szajek (6B), Borys Czernikow (7A), Jarosław Janiszewski (7A)
i Artur Raczyński (7A).Podczas eliminacji szkolnych, które odbyły się 12 kwietnia i polegały na rozwiązaniu testu oraz napisaniu opowiadania, wyłoniono dwóch finalistów – Borysa Markowskiego i Gabora Szajka.
Jednym z zadań konkursowych było też wykonanie przez wszystkich uczestników konkursu Maszyny do Produkowania Szczęścia.
Finaliści natomiast mieli za zadanie wykonać plakat reklamujący książkę.W finale konkursu (24.04) zmagało się 12 finalistów z sześciu szkół powiatu polickiego. Pozostali uczestnicy stanowili publiczność.
Cieszymy się, gdyż laureatem konkursu został Gabor Szajek, który zajął II miejsce.
Po zmaganiach finalistów odbyło się ciekawe spotkanie z autorką – Moniką Marin, która opowiedziała uczniom o trylogii, a następnie odpowiadała na zadawane pytania .
Spotkanie z pisarką zakończyło się rozdaniem autografów.Serdecznie gratulujemy Gaborowi oraz Borysowi , którzy w finale wykazali się olbrzymią wiedząca temat przeczytanej książki, a także dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział
w konkursie.WIOSENNY KIERMASZ KSIĄŻEK
W BIBLIOTECE SZKOLNEJBiblioteka szkolna zaprasza na kiermasz książek, który odbędzie się w dniach 22 marca – 20 kwietnia 2023 roku.
W ofercie znajdują się: bajki, baśnie, wierszyki, atlasy, książki kulinarne, kolorowanki, literatura piękna.
Książki zostały dostarczone do szkoły przez Księgarnię Tuliszków oraz Wydawnictwo Drugi Tom . Wszystkie książki są nowe, pięknie wydane i w bardzo atrakcyjnych .
Czytanie to ponadczasowa forma rozrywki oraz informacji, stąd też zrodził się pomysł zorganizowania w naszej szkole konkursu "Mistrz Pięknego Czytania", którego głównym celem było propagowanie kultury czytelniczej, kształcenie umiejętności pięknego czytania na głos i rozumienie czytanego tekstu, podniesienie poziomu czytelnictwa oraz wyrabianie nawyku czytania jako formy spędzania wolnego czasu. Udział w konkursie był też okazją do podzielenia się swym talentem przed nauczycielami, rodzicami, koleżankami i kolegami.
Konkurs przebiegał w dwóch etapach. W pierwszym etapie wychowawcy klas i zespoły klasowe wyłoniły finalistów.
Ostatecznie do finału przeszło 29 uczniów. Szesnastu uczniów z klas I-IV i trzynastu uczniów z klas V-VIII. Książki do czytania dla poszczególnych klas wybrały organizatorki konkursu – panie bibliotekarki. Uczestnicy konkursu z klas 4 – 8 samodzielnie wybierali do czytania fragmenty z książek.
Nad przebiegiem konkursu czuwały jego organizatorki, a konkurs nadzorowało i oceniało jury w składzie:
- Przewodnicząca: Pani wicedyrektor Elżbieta Dybiżbańska
Członkowie:
- Przewodniczący Rady Rodziców - Pan Krzysztof Cichoń
- Nauczycielka świetlicy - Pani Sylwia Bożek
- Bibliotekarka - Pani Agata Żuk
Przy ocenie jury brało pod uwagę następujące kryteria: wyrazistość czytania, płynność, intonację, poprawność, przyznając punkty od 1 do 5.
Zwycięzcami w kategorii klas 1-4 zostali:
1 miejsce – Aurelia Budas klasa 2b
2 miejsce – Amelia Komar klasa 1a
3 miejsce – Martyna Pirecka klasa 2b
Zwycięzcami w kategorii klas 5-8 zostali:
1miejsce – Antonina Miszkiel klasa 8d
2 miejsce – Gabriela Królewicz klas 5b
3 miejsce – Maja Wiśniewska klasa 8b
Wszystkim uczestnikom gratulujemy wspaniałych wystąpień!
MISTRZYNIE PIĘKNEGO CZYTANIA
PASOWANIE NA CZYTELNIKA
Dnia 1 marca 2023r. nasi pierwszoklasiści zostali uroczyście pasowani na czytelników.
Celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.
Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki.
Zanim uczniowie złożyli przyrzeczenie, zostali zapoznani z zasadami korzystania ze zbiorów bibliotecznych oraz poszanowania książek.
Na spotkaniu z młodymi czytelnikami starsze koleżanki w ciekawy sposób zaprezentowały pierwszoklasistom „Alfabet o książce”, pojawiła się też zatroskana o los książek „żywa” książka oraz Kot w butach, który zadawał zgromadzonym zagadki o znanych bajkowych postaciach.
Dodatkową atrakcją uroczystości była legenda „O smoku wawelskim” przedstawiona za pomocą „magicznej skrzynki” - teatrzyku Kamishibai.
Po wysłuchaniu opowieści przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie
a następnie zostali uroczyście pasowani na czytelników.
Na pamiątkę spotkania dzieci otrzymały kolorowe dyplomy oraz książkę „Pierwsze abecadło” ufundowaną przez Instytut Książki.
KONKURS MISTRZA PIĘKNEGO CZYTANIA
Regulamin konkursu
Cele konkursu: rozwijanie potrzeb czytelniczych, rozbudzanie wrażliwości na piękno słowa, kształtowanie umiejętności pięknego czytania i rozumienia tekstów, stworzenie możliwości prezentacji własnych umiejętności, uczenie rywalizacji w przyjemnej atmosferze.
Zadanie konkursowe:
- odczytanie wybranego przez organizatora fragmentu książki (klasy 1- 4)
- odczytanie wybranego przez siebie fragmentu książki wybranej przez organizatora (prezentacja 2-3 minuty, klasy 5-8)
Uczestnicy konkursu – uczniowie klas 1-8.
Organizator – bibliotekarki szkolne.
Kryteria oceny: wyrazistość czytania (0-5 punktów), płynność (0-5 punktów), bezbłędność (0-5 punktów), intonacja (0-5 punktów), rozumienie tekstu (0-5 punktów).
Założenia organizacyjne:
Konkurs przeprowadzony jest w dwóch etapach.
Etap I klasowy:
– Uczeń przygotowuje do pięknego czytania fragmentu utworu wskazanego przez organizatora ( organizator przekazuje teksty wychowawcy).
– Uczeń czyta głośno wybrany fragment na forum klasy.
– Nauczyciel ocenia głośne czytanie wybranego fragmentu.
– Najpiękniej czytające 1 - 2 osoby z klasy biorą udział w II etapie konkursu (etap szkolny).
– Osoby wybrane do II etapu wychowawca zgłasza nazwiska uczniów do biblioteki szkolnej.Etap II:finał:
– Uczeń czyta fragment książki, który przygotował na etap I konkursu.
– Wystąpienia uczestników zostają ocenione przez jury II etapu konkursu.
Wychowawcy podają nazwiska finalistów organizatorom
do 28 lutego 2023r.Termin finału konkursu: 7 marca 2023 o godzinie 17.00
Teksty dla poszczególnych klas:
1a Kacper i plaster Zofia Stanecka (ksero)
1b Baba jaga na deskorolce Zbigniew Dmitroca (ksero)
2a Bon czy ton, czyli savoir vivre dla dzieci rozd. Buty Grzegorz Kasdepke (książka)
2b Bon czy ton, czyli savoir vivre dla dzieci rozd. Powitanie Grzegorz Kasdepke (książka)
3a „O dzielnym Myszaku spod Mądrego Drzewa” fragm. Co to jest szaleństwo? s. 28 Katarzyna Ryrych (książka)
3b O dzielnym Myszaku spod Mądrego Drzewa” fragm. Noc i mysie marzenia s. 8-9 Katarzyna Ryrych (książka)
4a Mikołajek Rene Gościnny fragm. Wizytacja (książka)
4b Mikołajek Rene Gościnny fragm. Futbol (książka)
5a Lew, czarownica i stara szafa Clive Staples Lewis (książka)
5b Lew, czarownica i stara szafa Clive Staples Lewis (książka)
6a Tajemniczy ogród Francis Hodgson Burnett (książka)
6b Tajemniczy ogród Francis Hodgson Burnett (książka)
7a Harry Potter i Kamień Filozoficzny Joanne Kathlen Rowling
7b Harry Potter i Kamień Filozoficzny Joanne Kathlen Rowling
8a, 8b, 8c, 8d Hobbit czyli tam i z powrotem John Ronald Reuel Tolkien
Talenty literackie naszych uczniów
Uczniowie klasy 8B: Hania Świtkowska i Michał Mileszko przystąpili do Ogólnopolskiego Konkursu pn. „LITERACKA ZIMÓWKA” organizowanego przez Powiatowy Młodzieżowy Dom Kultury w Będzinie, pisząc własne wiersze o tematyce zimowej.
Prezentujemy je poniżej.
Moja Wymarzona Zima
Chciałam napisać o pięknym krajobrazie
Ale to co się dzieje dookoła uniemożliwia mi to na razie
Trudno mi pisać o śniegu i pięknej krainie
Kiedy codziennie słucham o uciemiężonej Ukrainie
Chciałam napisać o bogatym w prezenty Mikołaju
Ale daleko niektórym w tym czasie jest do życia jak w raju
Napiszę więc jaka jest moja zima wymarzona
Prosto ze snów moich skrojona
Zima powinna być piękna, biała, mroźna i śniegu w brud
Bez ludzi na granicy stojących, których zatrzymuje kolczasty drut
Zimą powinno być dużo śniegu szeleszczącego pod stopami
Oraz nie powinno być dzieci siedzących w schronach przed spadającymi bombami
W środku wymarzonej zimy kolędnicy kolędy śpiewają
A nasi sąsiedzi z zagranicy, rozdzielając rodziny nie uciekają
Więc ten wiersz mój opisać miał sanki, choinki i śnieg sypiący biały
Ale pisząc go - pomyślałam, że chciałabym aby wszystkie dzieci tylko takie problemy miały
Więc tego sobie życzę oraz Tobie czytelniku drogi
Abyś w środku każdej zimy z rodziną w święta spokojnie zjadł pierogi
Abyś cieszył się spokojem
I światem bez wojen
Spokoju, pokoju, zdrowia, rodziny, normalności
Wtedy nie ważna jest pogoda jaka za oknem gości
Hanna Świtkowska
Dwa oblicza zimy
Zima jest porą roku
co powtarza się co roku.
Czasem bywa szara i ponura,
zdobi ją wtedy czarna chmura.
Pada deszcz żałośnie
i każdy marzy o wiośnie.
Ludzie mają smutne miny
i to nie z własnej winy.
Chodzą smętni i znużeni,
ciepłymi szalami opatuleni.
Z nieba kapie, wiatr szaleje,
cały czas się woda leje.
Ale bywa też zima szklista,
mrozem błyszczącym przejrzysta.
Śniegiem pięknie usłana
i przez wszystkich kochana.
Świecą gwiazdki prześliczne
i jest wszystkim fantastycznie.
Rzucamy się śnieżkami
i jeździmy sankami.
Słonko świeci nad nami
a mróz tańczy przed oknami.
Zdobi szyby i śpiewa,
nikt się na niego nie gniewa.
Jest biało i milutko,
za rok zimo przywitamy Cię cieplutko.
Michał Mileszko
Gratulujemy talentu i życzymy sukcesu w konkursie!
Spotkanie autorskie
8 grudnia w naszej szkole gościliśmy pisarkę - Panią Katarzyną Ryrych, która z wykształcenia jest anglistką, z zawodu nauczycielką, z zamiłowania malarką. Jej pasją są podróże, zwierzęta i sztuka. W wolnych chwilach gra na wiolonczeli i pianinie oraz pisze kolejne bestsellery literackie. Za swój dorobek literacki była wielokrotnie nagradzana m.in. w Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren. Pani Katarzyna Ryrych jest laureatką nagród i wyróżnień Polskiej Sekcji IBBY (Książka Roku oraz Nagroda Specjalna). Ważne miejsce w jej twórczości zajmują książki dla dzieci, w których często porusza trudne, aktualne tematy i „tłumaczy” je na język dziecka.
W grudniowym wydarzeniu uczestniczyli uczniowie klas 1-3. Autorka zaprezentowała swoją najnowszą książkę pod tytułem „O dzielnym Myszaku spod Mądrego Drzewa”. Jest to metaforyczna opowieść o wojnie, byciu zmuszonym do opuszczenia swojego domu, kraju
i niepewnym poszukiwaniu nowego bezpiecznego miejsca. Tytułowy Myszak jest świadkiem potężnej burzy nad miastem, która sprawia, że mieszkańcy pobliskiego zoo zostają ewakuowani, a na łąkę, na której mieszkają myszki przybywają tłumy nowych osobników w poszukiwaniu nowego i bezpiecznego domu. Myszak angażuje się w pomoc nowym i odkrywa w sobie prawdziwą siłę, odtąd nie jest już strachliwy, lecz odważny, nabrał pewności siebie i dowiódł, że jest kimś wyjątkowym.Na spotkaniu autorskim uczniowie mieli możliwość zakupienia książki „O dzielnym Myszaku spod Mądrego Drzewa”. Autorka na zakończenie spotkania podpisywała swoją książkę lub przygotowaną kartkę na autograf.
Pisząc swoje książki Pani Katarzyna Ryrych inspiruje się życiem, dlatego czytając jej książki możemy odnaleźć w nich siebie i problemy, które nas dotykają … a może czasem znajdziemy ich rozwiązanie.
Dziękujemy wszystkim za wspaniałą atmosferę spotkania
oraz zainteresowanie.Tekst: Marzena Sękowska
Powiatowy Konkurs Czytelniczy o tytuł
„Mistrza Pięknego Czytania”29.11.2022 r. w bibliotece im. Marii Skłodowskiej –Curie w Policach odbył się finał Powiatowego Konkursu Czytelniczego o tytuł „Mistrza Pięknego Czytania” skierowany do uczniów klas drugich. W związku z ustanowieniem przez Sejm RP roku 2022 Rokiem Marii Konopnickiej, uczestnicy konkursu prezentowali dzieła tej wybitnej autorki .Uczniowie mieli za zadanie przeczytać wybrany przez siebie utwór lub jego fragment w limicie czasowym do pięciu minut. Komisja oceniała płynność , bezbłędność czytania, wyrazistość i dykcję, umiejętność odpowiedniej ekspresji oraz interpretacji czytanego tekstu.
Naszą szkołę reprezentowały Nadia Siemińska z klasy 2a i Agata Jędrzejewska z klasy 2b . Nadia przedstawiła wiersz „Pucu, pucu”, natomiast Agata „Stefka Burczymuchę” .
Za wspaniałą interpretację wiersza Agata Jędrzejewska otrzymała wyróżnienie , pamiątkowy dyplom i nagrodę książkową. Nadia natomiast dostała nagrodę za udział w konkursie.
Obu uczennicom serdecznie gratulujemy i zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach konkursu.
Święto Misia
W dniach 24-25 listopada uczniowie klas 1-3 czynnie włączyli się w obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia.
Od 21 listopada, chętne dzieci przynosiły do biblioteki swoje duże, małe, kolorowe, puchate i mięciutkie misie. Dwadzieścia pięć sympatycznych pluszaków opanowało kanapę szkolnej biblioteki, by wziąć udział w konkursie na najsympatyczniejszego misia.
Wspólne świętowanie rozpoczęliśmy od wizyty w bibliotece szkolnej, gdzie dzieci poznały historię narodzin pluszowego misia oraz idę święta najpopularniejszej zabawki. Następnie uczniowie rozpoznawali misiowe postacie z bajek i opowiadali własne historie związane z pluszakiem.
Na koniec, dzieci mogły zagłosować na najsympatyczniejszego misia. Oczywiście wszystkie były przepiękne i przesympatyczne, ale okazało się, że 114 uczniom głosującym, przypadł do gustu miś Vladyslavy Kryklyvoi z klasy 2b, który zebrał 20 głosów. Drugie miejsce zajął miś Wiktorii Kowalewskiej z klasy 3b – otrzymał 13 głosów, trzecie miejsce zdobył pluszak Aleksandry Lewek z klasy 3a, otrzymując 11 głosów. Właścicielki najsympatyczniejszych misiów otrzymały pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki.
Ciekawą atrakcją była umieszczona na korytarzu szkolnym misiowa fotobudka, gdzie wszyscy uczniowie mogli zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia z misiem.
Tekst: Marzena Sękowska
11 LISTOPADA Z PRZEDSZKOLAKAMI
14 listopada klasa 3B wraz z wychowawczynią Panią Agnieszka Sielicką odwiedziły sąsiadujące ze szkołą Leśne Przedszkole nr 6 w Policach.
Celem wizyty było wspólne uczczenie Święta Nieodległości. Wierszem, pieśnią i tańcem wszyscy oddali hołd tym, którzy polegli za wolną Ojczyznę. Klasa 3b wspólnie z sześciolatkami wykonała pięknego orła.
Godny strój, przypięcie kotylionu, śpiewanie patriotycznych pieśni, to szacunek dla historiii dziejów naszego narodu, to współczesny wyraz patriotyzmu. Podkreślić należy, iż patriota to nie tylko człowiek stający w obronie kraju podczas wielkich zagrożeń. Jest nim również osoba, która w codziennym życiu szanuje symbole narodowe, która pamięta
o ważnych dla kraju i jego historii wydarzeniach czy rocznicach.Tekst: Marzena Sękowska
Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek
…Przez odpowiednią literaturę dla dzieci kształtuje się przyszłego czytelnika, któremu
toruje się drogę do wielkiej poezji, do literatury klasycznej…
Jan Brzechwa
Święto niesie za sobą nie tylko chęć docenienia bajek i ich twórców, ale i wartości edukacyjne. To dobra okazja, by zachęcić najmłodszych do czytania bajek, a co za tym idzie rozwijania wyobraźni, pamięci, zdobywania wiedzy na różne tematy, poznawania nowych słów, zasad gramatyki czy kształtowania właściwych postaw moralnych.
Dlatego też, dokładnie 5 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. Jednocześnie to dzień urodzin Walta Disney’a, chyba najbardziej znanego producenta bajek. Jest to wspaniała inicjatywa zarówno dla dzieci, jak i dorosłych – bajki bowiem to świetny pomysł na wspólną zabawę między pokoleniami.
Z tej okazji, 7 listopada, bibliotekę szkolną odwiedziła zaprzyjaźniona grupa Sów wraz z Paniami z „Leśnego” Przedszkola Publicznego nr 6 w Policach. Sześciolatki z uwagą wysłuchały recytowanych przez starsze koleżanki i kolegów, a także panie bibliotekarki wierszy Jana Brzechwy. Z zaangażowaniem uczestniczyły też w zabawach ruchowych ze śpiewem. W kolejnej części spotkania przedszkolaki dopowiadały zakończenia wybranych fragmentów wierszy. Ostatnia część spotkania poświęcona była oglądaniu książek autorstwa Jana Brzechwy
Tekst: Marzena Sękowska
Akcja bicia rekordu
osób czytających w szkole.
W dniu 23 października 2022 roku, o godzinie 10.00 uczniowie oraz wszyscy pracownicy naszej szkoły podjęli próbę bicia rekordu czytania w jednym momencie.
Wydarzenie odbyło się w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych.
Uczniowie czytali książki przyniesione z domu lub wypożyczone z biblioteki szkolnej. Czytano w salach klasowych, na korytarzu, w bibliotece, świetlicy i pokoju nauczycielskim. Młodszym uczniom czytali nauczyciele.
Działanie to miało na celu promocję czytelnictwa oraz zachęcenie wszystkich do sięgania po książkę w każdej wolnej chwili.
Czytanie to przecież bardzo ciekawe zajęcie.
Tekst: Marzena Sękowska
v
PRZEDSZKOLAKI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Okazja do spotkania z grupą „Sów” z „Leśnego Przedszkola Publicznego nr 6 była szczególna, bowiem 29 września obchodziliśmy dwa święta: Ogólnopolskie Święto Głośnego Czytania oraz Światowy Dzień Serca.
Z tej okazji została zorganizowana Ogólnopolska Akcja Czytelnicza „Czytamy z Sercem” w ramach której zaprosiliśmy grupę sześciolatków z sąsiadującego przy naszej szkole przedszkola.
Nauczyciele bibliotekarze przedstawili przedszkolakom scenkę teatralną o misiu, który bardzo źle się czuł i bolało go serduszko. Przedszkolaki pomogły mu wybrać takie postawy i produkty, które sprzyjają w utrzymaniu dobrego zdrowia. Pokazały mu również te, których miś powinien unikać, ponieważ szkodzą sercu. Nasi najmłodsi z ochotą wzięli też udział w zaproponowanej zabawie ruchowej, a także w układaniu z puzzli serca. Na zakończenie wszystkie dzieci otrzymały nagrodę w postaci zdrowego jabłuszka.Tekst: Marzena Sękowska
29 września 2022 rok
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
oraz Światowy Dzień Serca.
W czwartek, w naszej szkole wszystko toczyło się wokół serca. Dlaczego? Ponieważ w ten dzień obchodziliśmy Światowy Dzień Serca oraz Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Z tej okazji, po raz kolejny włączyliśmy się w akcję „Czytamy z Sercem”.
Co robiliśmy w ten wyjątkowy dzień?:
- nauczyciele bibliotekarze przedstawili uczniom klas pierwszych scenkę teatralną pt. „Serce misia”,
- klasy II-III wykonywały serduszka na patyku i pisały na nim hasła reklamujące zdrowy tryb życia. Gotowe serca dzieci zabrały do domu, żeby przekazać rodzinie, sąsiadom lub całą klasą wraz z wychowawczynią rozdawały przechodniom. Klasy młodsze oglądały film „Jak działa serce?” oraz wysłuchały porad przygotowanych przez Fundację Serce Dziecka. Losowały i odczytywały na głos ciekawostki o sercu oraz zalety głośnego czytania. Powstały również rysunki przedstawiające owoce i warzywa oraz plakaty reklamujące zdrowy styl życia.
-klasy IV-VIII wzięły udział w konkursie plastycznym, projektując plakat „Co lubi moje serce?”. Pierwsze miejsce w konkursie zdobyła klasa VB, która w nagrodę otrzymała kosz smacznych jabłek. Drugie miejsce zajęła klasa 4A, a trzecie VIA. Wszystkie klasy zostały wyróżnione pamiątkowymi dyplomami oraz tabliczką gorzkiej czekolady.
Poza tym w klasach IV-VIII nauczyciele w ramach obchodów Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania czytali uczniom fragmenty książek tematycznie związanych z sercem.
- Wielu z nas ubrało się w ten dzień na czerwono.
Bardzo dziękujemy wszystkim za zaangażowanie.
Tekst: Marzena Sękowska
REGULAMIN KONKURSU NA NAJLEPSZEGO CZYTELNIKA
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023Organizator:
Biblioteka szkolna
Cele konkursu:
- Zachęcanie do czytania książek i poznawania dorobku kultury i nauki,
- Rozbudzanie zainteresowań i kształtowanie nawyków czytelniczych,
- Popularyzacja czytelnictwa i biblioteki w środowisku lokalnym,
- Zachęcanie do częstszego odwiedzania biblioteki i do korzystania z zasobów biblioteki.
Zasady uczestnictwa i organizacji konkursu:
1. W konkursie bierze udział każdy uczeń-czytelnik biblioteki szkolnej.
2. Uczestnikiem konkursu może być czytelnik, który korzysta ze zbiorów biblioteki.
3. Konkurs trwa od 1września 2022 do 31 maja 2023.
4. Przedmiotem konkursu jest wyłonienie wzorowych czytelników spośród trzech etapów edukacyjnych:
I-III edukacji wczesnoszkolnej
IV-VI szkoły podstawowej
VII-VIII szkoły podstawowej
5. Kryterium oceny jest liczba wypożyczonych książek, w trakcie trwania roku szkolnego od 1 września do 31 maja (1 książka – 1 punkt) .
6. Jednorazowo czytelnik może wypożyczyć 3 książki na dzień(łącznie z lekturą).
7. Bibliotekarz ma prawo sprawdzić czy czytelnik przeczytał wypożyczoną książkę poprzez zadawanie pytań dotyczących jej treści. Jeżeli bibliotekarz stwierdzi, że czytelnik nie przeczytał wypożyczonej książki, to ma prawo jej nie zaliczyć.
8. Podsumowania wyników konkursu dokonają bibliotekarze.
Nagrody: Najbardziej aktywni czytelnicy biblioteki szkolnej otrzymają dyplomy i nagrody książkowe Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na koniec roku szkolnego.
Postanowienia końcowe:
1.Regulamin konkursu jest dostępny na stronie www.sp3police.pl w zakładce: Narodowy Program Czytelnictwa oraz Biblioteka
2.Uczestnictwo w konkursie oznacza akceptację warunków regulaminu.
.
LIST DO RODZICÓW.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ
Drodzy Rodzice,
Gratuluję! Jesteście Państwo szczęśliwymi rodzicami bardzo zdolnych dzieci. Zarówno one jak i Państwo wiecie, że na sukces trzeba ciężko pracować. Wrodzony talent nie wystarcza, trzeba wielu lat żmudnych ćwiczeń, aby go rozwinąć. Podobnie jest z czytaniem. Nie każde dziecko opanowuje sztukę czytania z łatwością. Dla wielu jest to spora trudność i czytać po prostu nie lubią. Nie ma też gwarancji, że te dzieci, którym nauka czytania nie sprawiła trudności, będą w przyszłości miłośnikami książek. Na świat nie przychodzimy z potrzebą czytania- tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy i w których zaszczepiamy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości.
Nie zapominajmy, że pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek. Wyrobienie nawyku regularnego czytania i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne, może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły. Zarówno dzieci, jak i dorastająca młodzież potrzebują naszego wsparcia w kształtowaniu nawyku sięgania po książkę. Czytanie powinno kojarzyć się z czymś ważnym, powinno kojarzyć się także z miłym spędzaniem czasu. Pamiętać należy, że potrzeba ta zmienia się wraz z wiekiem. Im starsze dziecko, tym trudniejsze teksty, tym bogatsze słownictwo, tym więcej informacji do przyswojenia. W trudnym okresie dorastania na pierwszy plan wysuwa się proces kształtowania tożsamości, a odpowiednia lektura pomaga w odnalezieniu swojego miejsca w społeczeństwie i otaczającej rzeczywistości. O tym, jakie znaczenie mogą mieć dla dzieci książki, musimy pamiętać zarówno my, nauczyciele, jak i Państwo, Rodzice. Od dawien dawna rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom bajki. Postarajmy się, aby tak było nadal. Nie zapominajmy o korzyściach, które płyną z czytania dzieciom.Przecież:
- książka otwiera umysł;
- uczy mierzenia się z życiowymi problemami;
- czytający mają szansę na dobrą pracę, wyższe zarobki i – w konsekwencji – lepsze życie.
Myślę, że bardzo ważne jest, aby uświadomić młodym ludziom, że konsekwencją nieczytania mogą być:
- gorsza praca lub jej brak – na dzisiejszym rynku pracy liczy się bowiem elastyczność i gotowość na przekwalifikowanie, a nie pasywność i bezradność,
- brak pomysłów na własne życie, a to właśnie dzięki czytaniu poznajemy fabuły, przerabiamy sobie scenariusze życia własnego i społecznego, co ułatwia dokonywania właściwych wyborów,
- słaba socjalizacja i współżycie w społeczeństwie, gdzie coraz większą rolę odgrywa umiejętność pracy w zespole.
Gdy czytamy:
- mamy o czym rozmawiać z przyjaciółmi;
- wyobrażamy sobie światy, których nie ma albo do których nie będzie dane nam nigdy dotrzeć;
- odczuwamy ogromną, z niczym nieporównywalną przyjemność;
- gimnastykujemy nasz mózg (aktywność mózgu podczas czytania jest nieporównywalnie większa, niż podczas oglądania gotowych obrazów. Kiedy nasz wzrok rozszyfrowuje litery, nasz mózg pracuje na najwyższych obrotach, dążąc do wyobrażenia sobie tego, co te litery opisują)
- jesteśmy świadomi, inteligentni, błyskotliwi i mamy własne zdanie, dzięki czemu nie jesteśmy podatni na propagandę i złe wpływy innych;
- jesteśmy bardziej tolerancyjni, nie kierujemy się stereotypami;
- redukujemy stres - kiedy czytamy przenosimy się w inny czas i miejsce, jest to odskocznia od codziennego życia. Czytanie jest najskuteczniejszą bronią w walce ze stresem;
- robimy mniej błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych, niesamowicie wzbogacamy język i słownictwo;
- a co niemniej ważne - czytanie czyni czułym.
Państwa szkolna biblioteka dzięki Narodowemu Programowi Rozwoju Czytelnictwa 2.0 wzbogaciła się o wiele pięknych, nowych książek. Nie pozwólcie im leżeć na półkach. Zachęćcie swoje dzieci do czytania. Bardzo Państwa do tego namawiamy.
Bibliotekarki: Marzena Sękowska i Agata Żuk.
Poranki z kotem Cukierkiem
W bibliotece szkolnej, w każdą środę od godz.8.10 do godz. 8.45 odbywają się „Kocie czytanki”. Są to zajęcia biblioteczne dla dzieci ze świetlicy szkolnej, prowadzone w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Zajęcia służą propagowaniu czytelnictwa wśród dzieci, stwarzają też okazję budowania poczucia przynależności do społeczności czytelniczej
W tym roku szkolnym rozpoczęliśmy czytanie bestselerowej serii o kocie Cukierku, autorstwa Waldemara Cichonia. Książka ta została wpisana w 2017 roku na listę szkolnych lektur Ministerstwa Edukacji Narodowej (klasy I-III).
Książki o Cukierku, dzięki świetnemu humorowi, doskonałemu, prostemu i zrozumiałemu, a równocześnie bardzo bogatemu językowi oraz tradycyjnym wartościom, jakie przekazują, są doskonałą propozycją dla najmłodszych, rozpoczynających swoja przygodę z literaturą. Świat widziany oczami niesfornego kota to seria, której nie da się nie lubić.
Aby uatrakcyjnić spotkania najmłodszych użytkowników biblioteki, zostały one wzbogacone o zabawy ruchowe, podczas których grupa integruje się i uspołecznia.
Tekst: Marzena Sękowska