Pedagog szkolny

        • Aktualności

        • Drodzy Rodzice,

          Zachęcam Państwa do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi i profilaktycznymi Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK-PIB

          Dział Profilaktyki Cyberzagrożeń (DPC) zajmuje się działalnością edukacyjną oraz popularyzatorską w zakresie bezpiecznego użytkowania nowych technologii. Funkcjonuje w ramach Państwowego Instytutu Badawczego NASK. Eksperci działu opracowują materiały, prowadzą szkolenia dla dzieci i młodzieży, nauczycieli, pedagogów, rodziców. Realizują kampanie informacyjno-edukacyjne oraz współpracują z zespołami i ekspertami specjalizującymi się w cyfrowej edukacji i wsparciu dzieci i młodzieży – zgodnie z misją, w której internet staje się miejscem przyjaznym dla wszystkich.

          1. „W sieci wyzwań. Sztuka wychowania w cyfrowym świecie” – poradnik dla rodziców


          Najnowsze wydawnictwo NASK to kompendium wiedzy dla rodziców, opiekunów i wszystkich tych, którzy chcą rozważnie i odpowiedzialnie wprowadzić, a następnie towarzyszyć dziecku w cyfrowym świecie. To przewodnik po kluczowych zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem i dobrostanem dziecka w sieci. Każdy z 17 rozdziałów opisuje wybrane zagadnienia i wyzwania związane z obecnością dzieci w internecie i zawiera praktyczne wskazówki, dostosowane do trzech grup wiekowych: dzieci w wieku 0–6 lat, dzieci w wieku 7–12 lat i nastolatków powyżej 13. roku życia. 
          Został napisany przez osoby, które na co dzień pracują z młodymi ludźmi, badają cyfrową rzeczywistość i walczą o to, aby internet był wolny od szkodliwych i nielegalnych treści.

          https://cyberprofilaktyka.pl/poradnik-sztuka-wychowania.html

          2. Podcasty "Cyfrowe wieczory dla rodziców"
          Seria spotkań online przeznaczona dla rodziców, opiekunów, pedagogów i wszystkich dorosłych, chętnych zaangażować się w rozmowy o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w internecie. Eksperci poruszają w nich takie tematy jak cyfrowa higiena dla najmłodszych, ryzykowne zachowania w internecie czy cyfrowe uzależnienia.

          cyberprofilaktyka.pl

           

          Polecam Państwu spot i materiały kampanii Nieobojętni Reaguj na przemoc wobec dzieci - Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

          Reaguj na przemoc wobec dzieci  

           

          Polecam Państwa uwadze Poradnik dla Rodziców - rola rodziny i osób bliskich w promocji zdrowia psychicznego i w zapobieganiu zachowaniom autodestruktywnym u młodzieży.

          https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Poradnik_dla_rodzic%C3%B3w.pdf


          Informuję o cyklu webinariów poświęconych zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży

          W ramach Narodowego Programu Zdrowia - Instytut Psychiatrii i Neurologii zorganizował cykl 18 webinariów poświęconych zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży, które adresowane są do rodziców i pracowników dydaktycznych szkół.
          Webinary są dostęne na stronie https://zapobiegajmysamobojstwom.pl w zakładce „Biblioteka” - Film.
          Wykładowcy to doświadczeni praktycy pracujący w zawodzie psychiatry, psychologa, psychoterapeuty, którzy na co dzień zajmują się konkretnymi problemami zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
          Linki do poszczególnych wystąpień będą zamieszczone

          Tematy webinarów:

          1. Zdarzenia traumatyczne w życiu młodego człowieka – jak o nich rozmawiać 
          Prowadzący: Artur Świtalski

          2. Zaburzenia adaptacyjne u dzieci i młodzieży. Metody postępowania
          Prowadzący: Łukasz Szostakiewicz 

          3. Porozmawiajmy o nastolatkach – webinar przybliżający wyzwania rozwojowe i wewnętrzny świat nastolatka
          Prowadząca: Małgorzata Kibart 

          4. Fobie społeczne u uczniów szkół podstawowych i średnich 
          Prowadzący: Łukasz Szostakiewicz 

          5. ABC zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży
          Prowadząca: Katarzyna Bosowska 

          6. Zaburzenia lękowe, przewlekły stres, depresja
          Prowadzący: Łukasz Szostakiewicz 

          7. Depresja u dzieci i młodzieży – kiedy pytać, jak diagnozować i jak postępować 
          Prowadzący: Artur Świtalski 

          8. Charakterystyka zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży 
          Prowadząca: Patrycja Juszczuk 

          9. Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne u dzieci i młodzieży
          Prowadzący: Łukasz Szostakiewicz  

          10. Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole i przedszkolu
          Prowadząca: Weronika Pietrzak 

          11. Zaburzenia snu u dzieci i młodzieży. Zasady postępowania 
          Prowadzący: Łukasz Szostakiewicz 

          12. Uzależnienia od substancji psychoaktywnych u młodzieży
          Prowadząca: Katarzyna Bosowska 

          13. Stany nagłe, postępowanie w szkole z pacjentem zagrożonym 
          Prowadzący: Łukasz Szostakiewicz  

          14. Rola szkoły w profilaktyce zachowań ryzykownych
          Prowadząca: Anna Borucka 

          15. Lęk i jego oblicza. Wpływ lęku na funkcjonowanie dziecka w szkole i przedszkolu
          Prowadząca: Weronika Pietrzak 

          16. Zaburzenia tożsamości płciowej 
          Prowadzący: Łukasz Szostakiewicz 

          17. Zagrożenia cyberprzestrzeni – zjawiska w sieci, korzyści i zagrożenia, uzależnienia behawioralne oraz przemoc rówieśnicza 
          Prowadząca: Małgorzata Kibart 

          18. ADHD – dziecko z zaburzeniami hiperkinetycznymi i deficytem uwagi w systemie oświatowym 
          Prowadząca: Weronika Pietrzak 


          Warta uwagi jest również publikacja z zasobów edukacyjnych platformy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. 

          10wskazowek_wzmocenia_dzieci_PEARLS-07.2022.pdf


          Link do Interaktywnego biuletynu Internetowej Platformy Specjalistyczno - Doradczej (https://pwpp.uksw.edu.pl/)

          listopad.pdf


          W związku z sytuacją w Ukrainie nasze dzieci i młodzież może odczuwać to samo, co my dorośli: strach, smutek, niepewność, rozpacz, złość, bezradność, uczucie zagrożenia, niepewność, współczucie itp. Stajemy w obliczu kolejnego trudnego doświadczenia i naszą rolą – dorosłych jest udzielenie dzieciom i młodzieży pomocy i wsparcia w zrozumieniu i oswojeniu uczuć i myśli oraz sposobu radzenia sobie z nimi. Bądźmy gotowi do podejmowania rozmów na trudne tematy. Poniżej znajdą Państwo informacje, które mogą być pomocne we właściwym sposobie odpowiedzenia na potrzeby naszych dzieci.   

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie.pdf

          https://blog.ceo.org.pl/psycholog-radzi-jak-w-domu-i-w-szkole-rozmawiac-z-dziecmi-i-mlodzieza-o-wojnie-w-ukrainie/?fbclid=IwAR1_M2JmR6rhUGP7nJCjs6wrItHWqISGLoejYyEYO9eJj7kRANb41HnDX98

          https://pulsmedycyny.pl/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-wojnie-psycholog-nie-popadajmy-w-skrajnosci-1142636

          https://dzieciecapsychologia.pl/jak-wspierac-i-czy-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie-w-ukrainie/

          https://miastodzieci.pl/czytelnia/mamo-tato-co-to-jest-wojna/

          m28183498_POMOCNIK-DLA-RODZICoW-I-OPIEKUNoW-NASTOLATKoW.pdf

          PORADNIK-DLA-OSOB-GOSZCZaCYCH-UCHODZCOW-Z-UKRAINY.pdf

          Na stronie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę dostępna jest publikacja dedykowana rodzicom/opiekunom oraz nauczycielkom i nauczycielom dzieci w wieku wczesnoszkolnym, która może  pomóc w podjęciu rozmowy na temat wojny w Ukrainie. Jako punkt wyjścia do rozmowy

          Zamiennie zamiast książeczki można wykorzystać 13-minutowy film z udziałem ekspertów FDDS. Specjaliści w prosty sposób opowiadają o wojnie w Ukrainie, tłumacząc jakie wywołuje ona emocje i jak sobie z nimi radzić, a także zwracając uwagę na pojawiające się w mediach nieprawdziwe informacje, które potęgują lęk. W celu zadbania o najwyższą jakość przekazu treść filmu została skonsultowana i pozytywnie zaopiniowania przez uznaną psycholożkę - prof. dr hab. Katarzynę Shier.

          https://edukacja.fdds.pl/pluginfile.php/93382/mod_resource/content/1/Porozmawiajmy%20o%20wojnie%20w%20Ukrainie.pdf


          Poniżej zamieszczone zostały broszury pt.: „Dzieci w wirtualnej sieci” i „Nastolatki w wirtualnym tunelu” opracowane przez Fundację Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii w Poznaniu. 

          broszura-Nastolatki_w_wirtualnym_tunelu-18.02.2022_6009905_5096029.pdf

          broszura-Dzieci_w_wirtualnej_sieci_wydanie_III_17.02.2022_6009904_5096028.pdf


          polecam Państwa uwadze projekt WspieraMY relacje opracowany przez Librus, firmę Philips i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Projekt szczegółowo opisany jest na stronie https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/wspieramy-relacje-bezplatne-szkolenia-dla-szkol-i-rodzicow#rodzic

          W ramach projektu jest możliwość obejrzenia trzech 60 - minutowych, bezpłatnych szkoleń dedykowanych rodzicom na temat:

          1. Dom jako bezpieczna przystań wspierająca rozwój dziecka.

          2. O lęku i strachu nie tylko u dzieci. Jak opiekować się tymi emocjami i być wsparciem dla dziecka?

          3. Odporność psychiczna dziecka i rodzica.

           

          Do szkoleń dołączone są bardzo ciekawe materiały, a zaczerpnięta z nich wiedza może w znaczący sposób wesprzeć nas i wzmocnić nasze kompetencje rodzicielskie. 

          Polecam je Państwa uwadze.


          Na stronie https://pwpp.uksw.edu.pl/ dostępna jest dla uczniów, rodziców i nauczycieli Internetowa Platforma Specjalistyczno – Doradcza, która powstała ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach Programu wsparcia psychologiczno -pedagogicznego. Poprzez platformę można zapisywać się na dyżury do specjalistów oraz na szkolenia. Szkolenia i konsultacje w ramach poradnictwa są bezpłatne i w formie online. Aktualnie platforma oferuje między innymi: 

          • prowadzenie bezpłatnego doradztwa psychologicznego i pedagogicznegodla uczniów, rodziców, nauczycieli i specjalistów w m. in w następujących obszarach:
          1. wsparcie emocjonalne i informacyjne w bieżących trudnych sytuacjach dzieci, młodzieży i dorosłych
          2. rozwiązywanie problemów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą,
          3. praca z zespołem klasowym,
          4. przezwyciężanie trudności w komunikacji i w relacjach,
          5. przewlekły stres,
          6. wsparcie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
          7. i inne
          • prowadzenie bezpłatnych szkoleń online dla nauczycieli, rodziców i specjalistów.

          Szkolenia online powadzone są metodą warsztatową.

           

           

           

           

           


          Ze zdrowiem - to biuletyn Narodowego Funduszu Zdroiwa.  Piąty numer magazynu poświęcony jest zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży. Można w nim znaleźć informacje dotyczące m.in.:

          • wspierania rozwoju psychicznego dziecka od pierwszych chwil jego życia;
          • znaczenia życzliwości, rozmowy i bliskiej więzi dla zdrowia psychicznego dziecka;
          • nauki samoakceptacji;
          • przyczyn kryzysu psychicznego i reagowania na ten kryzys;
          • wsparcia zapewnianego w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej.

          Numer poświęcony zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży można pobrać ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia


          "Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii?", to publikacja dedykowana rodzicom. 

          https://jim.org/wp-content/uploads/2020/05/Jak-wspiera%C4%87-dziecko-w-powrocie-do-szko%C5%82y_Poradnik-1.pdf

          Ponadto przydatne mogą być także:

          https://www.stowarzyszenie-integracja.pl/documents/S%C5%82owami%20po%20MOC_broszura_internet.pdf

          O budowaniu bezpiecznej więzi rodzic - dziecko i jej wpływie na zachowanie, rozwój społeczno - emocjonalny dziecka poświęcona jest Kampania "Wielka Moc".

          https://wielkamoc.eu/

           


          Zachęcam do wysłuchania cyklu webinarów „Postcovidowy Profil Dzieci i Młodzieży” podczas, których zaproszeni goście - lekarze i specjaliści - rozmawiają o konkretnych problemach dotyczących dzieci i młodzieży w trudnym czasie koronawirusa.

          TEMAT: Brak higieny cyfrowej = ryzyko uzależnienia behawioralnego

          https://www.gdansk.pl/tv/postcovidowy-profil-dzieci-i-mlodziezy-rozmowa-2,v,2563

          TEMAT: Obniżony nastrój = ryzyko eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi

          https://www.gdansk.pl/tv/postcovidowy-profil-dzieci-i-mlodziezy-rozmowa-3,v,2570


          Polecam także poradnik dedykowany rodzicom nt. depresji. 

          https://www.stowarzyszenie-integracja.pl/documents/Nastoletnia%20depresja.pdf

           

          Poniższe cztery punkty dotyczą tego, jak rozmawiać z dziećmi szczególnie teraz, kiedy więcej przebywamy ze sobą w domu, kiedy dużo się dzieje nie tylko wokół nas, ale i w nas.

          1. Artykuł ze strony Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę                                                                     https://rodzice.fdds.pl/wiedza/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-niepokojacej-sytuacji-zwiazanej-z-koronawirusem/
             
          2. http://unicef-koronawirus.pl/psychologia/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-koronawirusie/
             
          3. https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/baza-wiedzy/Jak_Znalezc_Dobry_Moment_Na_Rozmowe_O_Uczuciach_I_Emocjach_Z_Dziecmi
             
          4. Szczególnie polecam uwadze dorosłych - 8 praktycznych sposobów na zachęcenie dzieci do rozmowy o swoich emocjach
            https://czasdzieci.pl/ro_artykuly/id,14993d92.html
             
          5. O czym warto pamietać, czyli 6 sposobów dla rodziców, jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa https://www.unicef.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/6-sposobow-dla-rodzicow-jak-wspierac-dzieci-podczas-epidemii-koronawirusa
             
          6. Cenne informacje i sugestie na temat organizcji czasu #zostanwdomu
            https://116111.pl/problemy/co-robic-w-domu-podczas-kwarantanny-tipy-od-zespolu-116-111,aid,164
             
          7. Kreatywne i angażujące pomysły dla dzieci i rodziców, kiedy wszyscy muszą zostać w domu - Tydzień inspiracji z Akademią Przyszłości
            https://akademiaprzyszlosci.org.pl/landing-page/tydzien-inspiracji/

             
          8. Polecam lekturę treści ze strony FDDS na temat Kampanii „Domowe zasady ekranowe”

                                                                                          
             Więcej o kampanii, która jest współfinansowana przez Unię Europejską  z Instrumentu „Łącząc Europę” na stronie 
            rodzice.fdds.pl








             
          9. Poradnik dla Rodziców Potrafię się zatrzymać...ale jak to zrobić?! - Rodzicielstwo w czasach #zostańwdomu 
            https://rodzice.fdds.pl/2018/09/18/poradnik-dla-rodzicow-potrafie-sie-zatrzymac-ale-jak-to-zrobic/?fbclid=IwAR2EaZF9ElEZBZRNz3hZGAb3iYRBb20MJIBqbFanCZMCKsWIpSFvg2FqHmc
            Na tej stronie także więcej teksów, które mogą byż przydatne w czasach #zostańwdomu
             
          10. "Wsparcie psychologiczne w czasie epidemii - to cykl (krótkich, 10 minutowych) filmów przygotowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia wraz ze spejalistami psychoterapii. Emisja na kanale YouTube NFZ począwszy od 31 marca 2020 r.
            https://www.youtube.com/watch?v=EosRWx9YtZk

            Poruszane będą zagadnienia:
          • Lęk - co zrobić, by Tobą nie zawładnął?
          • Izoluj się, pozostając w kontakcie z innymi
          • Kontrola - jak jej nie stracić?
          • Konflikty w rodzinie - jak do nich nie dopuścić?
          • Obniżenie nastroju - zrób nowy plan
          • Lęk przed utratą pracy- jak sobie z nim poradzić?
          • Techniki relaksacji - jak się zregenerować?
          • Społeczna odpowiedzialność - myśl o innych
          • Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość?
          • Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie

             

          1. Polecam Państwa uwadze webinary Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS:

            Jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem? - dr Ewa Pragłowska i Joanna Gutral 

            https://www.youtube.com/watch?v=srrPodn3aag

            Koronawirus. Jak rozmawiać i wspierać dzieci w tym czasie? – dr M. Śniegulska i Zofia Szynal 
            https://www.youtube.com/watch?v=T2jKALI0v_A

            - Koronawirus: jak skutecznie uczyć się z domu? - prof. Tomasz Grzyb i Zofia Szynal
            https://www.youtube.com/watch?v=D8UcJEgbHzw

            - Koronawirus: jak zachować motywację w czterech ścianach? - dr Ewa Jarczewska-Gerc i Zofia Szynal
            https://www.youtube.com/watch?v=RXoMCNH_ZJg

            - Koronawirus. Jak wspierać osoby w kryzysie psychicznym? - dr Agnieszka Mościcka-Teske i Zofia Szynal
            https://www.youtube.com/watch?v=hLTpKhIdcIc

            - Koronawirus. Jak się czujesz? Porozmawiajmy o emocjach? - Przemysław Staroń i Zofia Szynal
            https://www.youtube.com/watch?v=jz024xd9EN8

            - Koronawirus a kryzysy w rodzinie: przemoc i współuzależnienie - Magdalena Sękowska i Zofia Szynal
            https://www.youtube.com/watch?v=lGZO09D4y8U

             
          2. Jak radzić sobie z zamartwianiem
            https://emocje.pro/jak-radzic-sobie-martwieniem-sie/
             
          3. Zdalne nauczanie a czas spędzany przed ekranem urzadzeń
            http://trzyzero.edu.pl/zdalne-nauczanie-a-czas-spedzany-przez-ekranem-urzadzen/
             
          4. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Policach wznowiła działalność w trybie stacjonarnym, więcej informacji na stronie poradni http://poradniapolice.pl/
            Szczegółowe informacje o sposobie i trybie realizacji zadań Poradni w okresie pandemii Covid- 19 

            http://poradniapolice.pl/wp-content/uploads/2020/05/Szczeg%C3%B3%C5%82owa-informacja-o-sposobie-i-trybie-realizacji-zada%C5%84-PPP-w-Policach-w-okresie-pandemii-COVID-19-1.pdf
             
    • Logowanie