Kompetencje wychowawcze
Szanowni Rodzice,
w ramach zwiększania kompetencji wychowawczych polecam poradniki:
Wszystkim zależy na tym, by świat wirtualny był miejscem bezpiecznym dla każdego użytkownika. Szczególnie rok 2020 udowodnił jak ważna jest to przestrzeń, kiedy nie możemy w pełni funkcjonować w realnym świecie. Na stronie CIK dostepny jest Poradnik dla rodziców i nauczycieli "Klikam z głową", który może być pomocny w codziennej pracy z dziećmi, gdyż to my - dorośli jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci w internecie.
https://cik.uke.gov.pl/download/gfx/cik/pl/defaultaktualnosci/7/228/6/poradnik_klikam_z_glowa.pdf
https://www.saferinternet.pl/images/artykuly/projekty-edukacyjne/Kompendium_www.pdf
Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie. Poradnik dla rodziców
https://akademia.nask.pl/publikacje/Poradnik_cyberprzemoc_www.pdf
Domowy kodeks korzystania z telefonu i Internetu. Chrońmy dzieci przed uzależnieniem.
https://domowykodeks.pl/wp-content/uploads/2018/02/Wyniki-bada%C5%84_IKONOGRAFIKI.pdf
https://domowykodeks.pl/wp-content/uploads/2018/02/Kodeks-1-1.pdf
Urządzenia ekranowe używane świadomie i z umiarem mogą stanowić atrakcyjny element życia dzieci i młodzieży oraz życia rodzinnego. Jednak nadmiar ekranów może mieć negatywny wpływ na rozwój
i zdrowie dzieci oraz na relacje rodzinne. Dlatego ważne, żebyśmy kontrolowali korzystanie z ekranów w domu. Pomogą w tym Domowe Zasady Ekranowe.Wprowadźcie zasady korzystania z telefonów, tabletów i komputerów. Dostosujcie je do wieku i potrzeb domowników.
https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/
Media w życiu dziecka – wskazówki i zalecenia
Od początków pandemii coraz więcej czasu spędzamy przed ekranami. Badania nad higieną cyfrową, wykazały, że w okresach nauki zdalnej polskie dzieci korzystają z internetu średnio „6 godzin lub więcej” dziennie. Co trzecie z nich poświęca na media tyle samo czasu w tygodniu, jak i w weekendy.
Dlatego, jak nigdy wcześniej, rodzice muszą trzymać rękę na pulsie i zadbać o bezpieczeństwo i
równowagę w korzystaniu z elektroniki przez ich pociechy.
Tylko, jak zabrać się za to w zabieganej codzienności pełnej obowiązków?
Dobrze jest zacząć od wprowadzenia domowych zasad ekranowych. Zapoznaj się z rekomendowanymi limitami konsumpcji mediów w zależności od wieku i sprawdź, na ile już się do nich stosujecie. Porozmawiaj z dzieckiem na temat higieny cyfrowej i wyjaśnij rzeczowo, dlaczego ważne jest, by wolny czas wypełniały różnorodne aktywności, w tym: ruch na świeżym powietrzu, zabawy z rówieśnikami i rozwijanie zainteresowań.
Określcie wspólnie pory dnia wolne od mediów cyfrowych. Traktuj pociechę jak równoważnego
partnera w rozmowie – wysłuchaj, co ma do powiedzenia. Dziecko, które wie, że jego zdanie zostało
uwzględnione, będzie w większym stopniu przestrzegać wspólnych ustaleń.kompetencje-medialne-w-zyciu-rodzinnym.pdf
Ulotka dla rodziców zawierająca najważniejsze informacje o ulubionej platformie filmowej młodzieży - jej realiach i zagrożeniach
https://www.saferinternet.pl/pliki/publikacje/Co-moje-dziecko-robi-na-youtube-ULOTKA-FIN.pdf
Zostań znajomym swojego dziecka
Broszury informacyjne wraz z radami dla rodziców i opiekunów jak postępować w codziennych sytuacjach związanych z korzystaniem przez dzieci z internetu czy urządzeń mobilnych. Broszura informacyjna cz. I - dotyczy filmów 1-5. Broszura informacyjna cz. II - dotyczy filmów 6-10.
Broszura cz. I https://www.saferinternet.pl/images/stories/pdf/broszura.pdf
Broszura cz. II https://www.saferinternet.pl/images/stories/pdf/zostan_znajomym-broszura-2.pdf
Co moje dziecko robi na YouTube?
https://www.saferinternet.pl/pliki/publikacje/Co-moje-dziecko-robi-na-youtube-ULOTKA-FIN.pdf
Uzależnienia behawioralne - przyczyny uzaleznień, sposoby zaradcze i pomoc. Kompendium wiedzy dla rodziców.
uzaleznienia_behawioralne_-_przyczyny_uzaleznien__sposoby_zaradcze_i_pomoc.pdf
Uzależnienia behawioralne - rodzaje oraz skala zjawiska, sygnały ostrzegawcze i skutki. Kompendium wiedzy dla rodziców.
uzaleznienia_behawioralne_-_rodzaje_oraz_skala_zjawiska._sygnaly_ostrzegawcze_i_skutki.pdf
Zamiast klapsa, jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami małych dzieci
https://www.edukacja.fdds.pl/31ee6cce-a7cf-4e0f-9109-a8234c031e43/Extras/zamiast-klapsa.mp4
Zdrowie psychiczne - jak wspierać dzieci i młodzież
https://sczp.med.pl/wp-content/uploads/2020/10/brosz_mlodziez_0911-11.09.2020-1.pdf
https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6172