• Badania i nauka

        • Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/ków
          Polecam Państwa uwadze ciekawe badania przeprowadzone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę

          Celem badania było zbadanie wpływu korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/ków. Badanie było realizowane od maja do czerwca 2021 roku. Składało się z dwóch części – jakościowej i ilościowej. W części jakościowej przeprowadzono łącznie 10 indywidualnych pogłębionych wywiadów, w grupie zróżnicowanej pod względem wieku: 13-15 lat N-3, 16-17 lat N-7. Badanie ilościowe zostało wykonane metodą CAWI przy wykorzystaniu panelu badawczego na reprezentatywnej próbie dzieci w wieku 13-17 lat (N=600).

          https://fdds.pl/_Resources/Persistent/0/8/1/b/081badc25e1f98c9c64e65251d1a439e7d012b38/cialonieokresla%20badania.pdf


          Dziecko w sieci

          Ile czasu dziennie dzieci spędzają w sieci? Z raportu „Nastolatki 3.0” wynika, że w dni wolne od zajęć szkolnych, to średnio nawet ponad 6 godzin, czyli ćwierć doby! Szczegóły w raporcie, który polecam opiekunom dzieci i młodzieży.

          https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html

          Warto czuwać nad tym, jak długo (i czy nie za długo) najmłodsi są online, a także dbać o to, by czas poświęcony na korzystanie z technologii cyfrowych był dla nich jakościowy i przede wszystkim – bezpieczny. Jak to zrobić? Cenne wskazówki można znaleźć na stronie NASK. https://www.nask.pl/pl/aktualnosci/4877,Dziecko-w-sieci-To-nie-zarty.html


          Wcześniejsze badania znaleźć można w raporcie EU Kids online 2018 Polska, z którego także mogliśmy dowiedzoeć się jak nastolatki korzystają z internetu, ile czasu poświęcają na bycie online, jakie mają umiejętności związane z aktywnością online i czy czują się bezpiecznie? Raport stanowi podsumowanie badań przeprowadzonych na grupie dzieci i młodzieży w wieku 9-17 lat. W badaniu brało udział 1249 uczniów z 90 szkół. Polska część badań została zrealizowana przez zespół pod kierunkiem prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza dr hab. Jacka Pyżalskiego wraz z mgr Aldoną Zdrodowską (Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy), dr Katarzyną Abramczuk (OPI PIB) oraz dr. Łukaszem Tomczykiem (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) w partnerstwie z Fundacją Orange. Pierwsza edycja badania w Polsce była przeprowadzona w 2010 roku.

          https://fundacja.orange.pl/files/user_files/EU_Kids_Online_2019_v2.pdf

           

          Pozytywny internet i jego młodzi twórcy https://akademia.nask.pl/badania/RAPORT_a4_29_5_19_inter.pdf